I feel it all

“Det handler ikke om omstændighederne i dit liv, men om hvordan du reagerer på det, der sker”. Du er nok stødt på denne talemåde i en eller anden version før. Men selvom ordene er lette at sige, kan tænkemåden være åh så svær at forstå og integrere. Og det gælder ikke kun ydre omstændigheder som job eller familieliv. Det handler også om vores følelser, og hvordan vi reagerer på dem.

Ingen følelser er farlige eller dårlige, men hvis de ikke får plads og bliver forløst, stagnerer de i kroppen og sætter sig som et traume. Og kæmper vi imod følelserne over tid aktiveres kroppens alarmberedskab, hvilket skaber stress og koks i nervesystemet. Forløsningen sker ved, at vi mærker vores følelser.

Det her med at mærke sine følelser- det har jeg ikke altid turde. Tværtimod er jeg løbet hurtigere væk end tiden det tager at konsumere en plade chokolade (uhm… den gode med mintsmag fra Netto) – virkelig, jeg kunne vinde en medalje i at undgå mine følelser. 

For lad mig da bare indrømme: det kan være smertefuldt og særdeles angstprovokerende at mærke sine følelser, og det er ikke altid kønt. Mange af os bruger tonsvis af energi på at gemme følelser som f.eks. ked-af-det-hed og overvældelse væk. Vi forsøger at undgå følelsen eller ønsker den anderledes. Og jo, vi kan godt gemme vores følelser væk; vi kan godt gå et helt liv uden at konfrontere dem – men er det virkelig det, vi ønsker? Vil vi ikke hellere bruge den energi et andet sted? 

Ved at gemme de negative følelser væk, lukker vi ned for en del af os selv. Det er smart, for så behøver vi ikke at mærke dem. Men med det følger også, at vi lægger låg på de positive følelser. Og på et tidspunkt kan vi 
måske ikke rigtig mærke noget længere. 

Et turning point for mig var, da jeg indså, at smerten ved at lukke mig selv ned, var større end smerten ved at rumme mine følelser. Som det hovedmenneske, jeg er, har jeg altid forsøgt at håndtere mine følelser rationelt, dvs. fra hovedet. Men VI KAN IKKE MÆRKE FØLELSER I HOVEDET. Jeg var bange for, at hvis jeg slap kontrollen og mærkede alt inde i mig, ville jeg bryde sammen. Og ville jeg være i stand til at hive mig selv op derfra igen? Jeg gav slip. Lod det hele komme op til overfladen. Og ja, på et tidspunkt føltes det som om jeg gik i stykker. Men jeg tror, at fordi jeg ikke forsøgte at få det til at gå væk, men tog ansvaret for hver en lille del af mig, kunne det få plads til at hele. 
Du kan prøve at lave denne simple øvelse:

  1. Sæt dig ned og tag nogle dybe vejrtrækninger helt ned i maven.
  2. Mærk følelsen i hele kroppen: hvor sidder den? Hvordan føles den? Prøv at slå hovedet fra og ikke dømme den, blot mærk den.
  3. Sid med følelsen og vær nysgerrig. Har den et budskab til dig? Er der noget du skal handle på?

Nogle gange skal der mere til end blot at mærke, men i mange tilfælde er det helt nok. Hvis følelsen er tilbagevendende, men der ikke er noget at hente i den, er EFT (tapping) et godt redskab – teknikken tager energien ud af følelsen, så den ikke overvælder dig. Hvis du ikke føler dig klar til at rumme den alene, er du altid velkommen til at kontakte mig. Jeg anvender EFT som behandlingsteknik i klinikken i kombination med følelseshealende akupressur, så du kan give slip på de følelser, der ikke tjener dig. Du kan læse mere om det her

You Might Also Like

No Comments

    Leave a Reply